تبادل فرهنگ های قومی و محلی گامي به سوي اعتلای فرهنگ و هنر


رقیه بقایی / شخصی در حال دستفروشی است که در این حین شخصی دیگر با او درگیر می شود و به او تهمت می زند و او را دروغگو خطا می کند و مشخص می شود که دستفروش خواستگار خواهرش است. این هابخشی از نمایش خیابانی «مگه دستفروشی عیبه» به کارگردانی ستار مهرشاد است، که اولین اجرای خود را در چهار راه نو بهار به نمایش می گذارد. در ادامه گفتگوی صمیمی ما را با ایشان می خوانید:
از چه سالی و با چه آثار نمایشی حوزه هنری همکاری داشته اید؟
از سال 85 با حضور در ورک شاپ های تخصصی این واحد همکاری داشته ام و در بخش نمایش نامه خوانی با نمایش ( وما هنوز در انتهای ...) ودر بخش خیابانی با نمایش های ( حکایت نا امید کننده سعید امیدوار، مگه دستفروشی عیبه ...)
برنامه ریزی های انجام شده در این واحد نمایش چه تاثیراتی در روند موفقیت شما داشته است؟
بی شک برنامه ریزی هایی که توسط مسئول واحد نمایش این حوزه خانم سپه وند انجام شده تاثیر بسزایی در رشد نمایش این استان داشته و موفقیت هایی که در چند ساله ی اخیر در اجراهای عمومی وجشنواره ها کسب کرده در سطح کیفی این نمایش ها به وضوح قابل درک می باشد. بنده نیز از این قاعده مثتثنی نیستم و اگر برنامه ریزی و حمایت های این واحد نبود شاید اتفاقی در سطح استان نمی افتاد.
هدف شما از تولید نمایش (مگه دستفروشی عیبه ) چه بوده است؟
با توجه به کاربردی که نمایش مخصوصاً نمایش خیابانی برای آگاه سازی مردم وجامعه دارد و این که این گونه نمایش ارتباط تنگاتنگ با مخاطب عام بر قرار می کند ما سعی کردیم با انتخاب این طرح نمایشی یکی از معضلات اجتماعی را که برای جوانان ومخصوصاً قشر تحصیل کرده ی جامعه با آن دست و پنجه نرم می کنند به تصویر بکشیم شاید راهی را برای بر طرف کردن این معضلات برای مردم ومسئولین فراهم آوریم.
آیا گروه نمایشی شما گروه منسجمی است؟
بله این گروه (آریا گران صحنه ) از سال 74 فعالیت خود را شروع کرده وتا کنون نیز توانسته با شرکت در جشنواره ها واجرای عموم فعالییت خود را ادامه دهد.
و اما سوال پایانی نظر شما در مورد برگزاری سومین جشنواره ی آثار و تولیدات حوزه ی هنری چیست ؟
با توجه به اینکه این جشنواره در همه بخش های هنری انجام می پذیرد می توان به راحتی با کشف استعداد ها و تبادل فرهنگ های قومی و محلی قدم بسزایی را در اعتلای فرهنگ وهنر برداشت.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره